fredag 5 augusti 2011

Entretrappan 1

Så, då går arbetet framåt igen. Fick lämna bort treåringen till farmor innan det var möjligt dock...

Arbetar nu med entrétrappan så jag tänkte rapportera om arbetsläget. Jag bygger en konstruktion som vår husmontör Arne förslog när han och hans killar satte ihop vår villa.


Jag ritade upp den i Google Sketch oc det går förvånansvärt bra att bygga utifrån den ritningen. Tänk vad planering kan löna sig... Hela konstruktionen är 4 meter bred vilket innebär att det övre planet blir ca 2.80 brett. Stegen är 30 cm djupa.

Eftersom vår grundentreprenör anlade en så pass bred och tjock packad grusbädd runt hela huset (2 meter!) så kan vi bygga på trädgårdsplattor. Och på framsidan anlade han packad grusbädd för lastkranen inför husmonteringen så jag kan bygga på trädgårdsplattor hela vägen ut.





Eftersom jag inte är ingenjör så litar jag inte på hållfastheten för olika material och tekniker, så jag tenderar att i lite i överkant. När vi kommit så här långt så kan jag konstatera att tryckt 44x170 med en kombination av beslag och skråskruvning är oerhört robust. Better safe than sorry.


Övre spikreglarna monterade och dags för lite trall:



De fem yttersta brädorna monterade. När jag byggde 2-metersaltanenutanför köksdörren använde jag en liten skruvmejsel för att avgöra mellanrummet, men efter att virket har krympt lite så tycker jag att springorna blir lite för breda, så här använder jag bladet på en Morakniv. Vi får se hur det blir.


När entrétrappen är bruksfärdig, kanske i eftermiddag, skall jag börja med soldäcket på södersidan för att sedan börja med gräsmattan. Vi har reviderat planerna från 8-metersdäck till 5-metersdäck.
Man kan nästan se det framför sig - altan, gräsmatta, åker/äng....

Nästa sommar, så...

1 kommentar:

  1. Hej hej! Vad fint de blir hos er! Vi har också gjort en trapp och är så nöjda! Verkar som vi har lite lika smak =) Jag undrar över klädkammaren, hur har ni gjort?? VI har fastnat där och vet inte alls hur vi ska göra! OM du har lust och vill får du gärna maila bilder på hur ni har gjort så vi får lite tips =) desireesundstrom@hotmail.com

    SvaraRadera