måndag 1 augusti 2011

I'm back!

Efter fyra månaders arbete i Rom, fyra månader då det har hänt väldigt lite med vår villa Ljungby, så är jag nu tillbaks, redo att ta mig an alla ackumulerade projekt. Prio ett är att få till det system av altaner som jag beskrev under en hemresa i juni. Då byggde jag altanen på husets östra kortända, och nu har jag börjat med den lägre altanen på husets framsida i norr. Det innebär även en ordentlig entrétrappa:, och här är början:


Angående baksidan så anlitade vi en snubbe i våras som trollade bort våra gigantiska jordhögar från grundbygget. Men resultatet har ändå inte varit perfekt, ganska ojämt och inte med ett riktigt bra fall från huset. Jag har sett framför mig hur jag med spade och skottkärra skulle omfördela och jämna ut för att sedan lägga på en dryg decimeter jord.

Men så i eftermiddags sprang jag på en grävmaskinist hos en av Smålandsvillegrannarna och frågade honom om han inte kunde ta en titt och åtminstone gräva ur lite för min södra altan. Visade sig att han kunde både det OCH jämna ut resten av tomten. PÅ EN TIMME! Efter alla klåpare och lurendrejare jag har träffat under det här husbyggarprojektet la jag på 10% på det begärda priset och en flaska Chilenskt rött när han var klar. I morgon skall jag be honom fixa min garageuppfart. Vilket proffs. Här är bilder från den timmen:








Jag kan inte beskriva hur nöjd jag är med resultatet. Tomten är som ett dansgolv. Nu skall det bli ett nöje att lägga ut ett ytterst tunt lager jord och så gräs.

För övrigt fick vi igång bredand och IP-telefoni i fredags. Det tog bara fem månader och nio dagar efter inflyttning i nytt hus. Och i samband med det valde Telia att meddela att de inte kunde leverera TV i vår vi-bor-på-landet-ADSL-lina. Nehe. Då får det väl bli Boxer då, och jag som hatar Robert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar