tisdag 16 augusti 2011

Mer arbete på utsidan

Det börjar bli hög tid att sätta fart med stora trädäcket, men innan det tänkte jag visa några bilder från de senaste dagarnas trädgårdsarbete.

Jag har anlagt ytterligare en gräsyta vilket betyder att huvuddelen av "stora gräsmattan" nu är på plats. Hoppas det kommer lite gräs också...

Jag köpte en liten grenkontakt som gör det enklare att köra och styra fler spridare:


När vi köpte gräs på Gustavshill skaffade vi två äppelträd också, svårt inspirerade av den unge man som hjälpte oss till rätta med val av sort och ansning. Vi insåg att vi har mycket att lära om fruktträd när han for fram med saxen. Det blev ett Ingrid Marie på sydsidan:

Ingrid Marie blir lite större och bär frukt rätt sent på hösten. Det skall egentligen stå "soligt och vindskyddat" men tyvärr finns det inga vindskyddade platser i Enlunda, åtminstone inte ute på åkern där vi bor. Men hon skall nog klara sig.

Det andra äppelträdet var en Astrakan. Ja ja, jag tog den bara för att Karl-Oscar och Kristina planterade Astrakan i Minnesota. Den står på framsidan vid matplatsen, blir lite mindre är Ingrid Marie, och bär frukt tidigare, ungefär nu faktiskt.

Nu kommer även zuchinin, med både frukt och blommor:

Och ibland får man oväntat besök, i det här fallet min gamle best man Mats som var ute och luftade Ferrarin :-).

2 kommentarer:

  1. smart med grenkontakten, vi har kämpat på med att flytta runt den stackars vattenspridaren. Iofs verkar vår tomt vara betydligt mindre än er :-)

    SvaraRadera
  2. Måste säga att du är en effektiv rackare... Jag tycker vi sliter jämt men att allt tar sååå lååång tiiid.. Håkan & Sandra

    SvaraRadera