onsdag 26 januari 2011

Åhh så långsamt...

..det går nu. I går kväll körde jag bort allt skräp från leveransen till tippen, så nu har vi, bortsett från jordhögarna, den renaste byggarbetsplatsen i området. Elen hade inte kopplats in i går kväll och när jag tog en sväng förbi på eftermiddagen idag så var den fortfarande inte inkopplad. Två man arbetade fortfarande med takets insida.

Det känns som att vi är mycket väl förberedda på att storma in i huset så fort det är redo, men att färdigställandet inte är helt kontrollerat. Jag undrar vad som händer om man ber byggledaren att slänga upp sitt Gant-schema... antagligen ingenting.

Har fått offert från Telias underentreprenör ELTEL på inkoppling. Det visar sig att jag sa åt grundgubben att lägga teleröret till fel plats. När han ringde och frågade vart jag ville ha det så ringde jag ett par samtal till Telia och Stokab och kom fram till att rakt ut till tomtgräns antagligen var det bästa budet, till servispunkten där VA:t låg och byggströmmen kom upp ur marken. Det var fel. Vi skulle ha lagt det till teleskåpet som står bredvid elskåpet. Naturligtvis. Så nu antar jag att jag får gräva upp det nedlagda röret och gräva ner det igen i rätt riktning, samma riktning som grundgubben grävde ner elröret för några veckor sedan, förövrigt. Man kan tycka att någon som har gjort sådant här många gånger förr kunde ha sagt det till mig.

3 kommentarer:

  1. Kul att läsa om erat hus, vi ska också bygga med Smålandsvillan (Villa nybro) i Stenhamra!

    SvaraRadera
  2. Kul för er. Vi har varit på väg till Stenhamra många gånger. Jag ville också ha ett Nybro men så blev det inte.
    Skicka ett mail till bengtmagnusjohnsson (at-tecken) gmail.com så skall ni få tips och råd om vad ni bör vara uppmärksamma på. Snarast.

    /Magnus

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vi funderar på att bygga Ljungby med SMV och tar gärna emot tips och råd.
    Mail: ocampakes@hotmail.com

    Tack på förhand!

    /J Alfven

    SvaraRadera