torsdag 20 januari 2011

Nedkomst

Tänkte först att jag inte skulle ha så många bilder, men så kom jag att tänka på hur jag själv har velat se många bilder på de andra bloggarna, så här är 35 utvalda från dagens övning på Enlundafältet.
 Redo.

Första kurvan går bra...



 ...men inte den andra...

...så krankillarna för flytta en av plåtarna....

...och då går det bättre.


På väg längst bort till vändplan på Enlunda Ängsväg.


Byggledare Thomas.

Första modulen lyfts på. Den här manövern hade jag försökt förklara för Beatrice 2.5 år med hjälp av tre Duploklossar i går kväll.






Med tanke på var den placeras, i sydöstra hörnet, så bör det vara vardagsrum och ett sovrum.

Noggrannheten är 0,5 cm.




Jepp, det var vardagsrummet. Man skymtar kaminen bakom mellanväggen.


Ekipage 3 står och väntar innan Lullehovsbron.

Föraren tar en stridsput.


Den västra gaveln i väntan på det tredje elementet.

Jag tänkte att man nog aldrig mer kommer att få se dessa installationer och konstruktioner så jag bestämde mig för att dokumentera hur de såg ut. Här är värme och tele i arbetsrummet:


Julprydnad i hallen, antagligen.

Takfönster som snickarchefen Arne (lång norrman som driver verksamheten som en ettrig gruppchef) placerar var vi vill imorgon när taket åker upp. Trodde det var bestämt var det skulle sitta men vi kan tydligen finjustera. Trevligt.

Takkasetterna som monteras imorgon.

Beatrice tyckte inte att det var roligt hela tiden. Inget Duplo så långt ögat såg.

Tredje modulen med tvättstuga, garderob och arbetsrum kommer på plats.



Från ängen i söder. Man måste tänka bort jordhögarna och tänka dit den stora altanen med alla grillarna för att det skall bli bra.

Anna ringde och frågade vilken färg vi hade fått på fodret så jag fick skicka en fotorapport. En grönaktig grå?

Från Enlundavägen i nordost. Ängen framför huset, och Mälaren som skymtas där borta bakom hästhagen. Yes.

Så här ser norra kanten av Enlundaängen ut från öster efter dagen verksamhet. Imorgon skall taket på och elen installeras. Sen skall det börja jobbas.
Det blev en riktigt rolig dag. Det känns som att lite glädje har återkommit i det här projektet efter dom senaste månaderna. Det kanske var för att man fick se ett riktigt konkret resultat, en pryl som man själv har bestämt hur den skall se ut (inom givna ramar då), och var den skall stå. Och det var riktigt trevligt att se hur den där vändplanen plötsligt fick kontur när ett nytt hus kom dit. Det kommer att bli en riktigt trevlig plats att bo på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar