onsdag 26 januari 2011

Designar köksö

Det kommer att åka upp en prototyp till köksö dagen efter inflyttning i vår villa Ljungby. Jag tittar runt och försöker komma underfund med hur den skall konstrueras så att den blir så stor som möjligt men ändå lämnar gott om utrymme i köket. Trodde först att jag kunde ha 6 st 60x60 stommar men det verkar bli trångt.

Kan jag få be om förslag och erfarenheter? Här är ett utkast som är långsmalt 80x180.

80 cm vitrinskåp ut mot matsalsdelen (för finporslin).
60-stomme med källsortering nära spisen. Jag har en idé om att ha bortre änden som prepareringsyta och vill kunna slänga ner skräp till vänster, precis som Per Morberg gör :-)
Då blir det plats för en 20cm-del bredvid 60-stommen, där man kan ha brickor och sånt.
En vinkyl i mitten vänd mot kylskåpet:


Vad har ni andra för erfarenheter av utrymmet runt köksön?
Behöver man ingen barstolsdel om man ändå har matbord i närheten?
Någon som har hängt något ovanför ön? Vore ju ballt med en låtsaskåpa eller ställning att hänga kopparpannorna i.

1 kommentar:

  1. Mitt råd är absolut att göra ett överhäng på 30 cm på långsidan med plats för barstolar. Underbart.
    Jag har en ö där jag även har vatten med en ho. Perfekt för preparering av grönsaker och då kan maken diska vid den andra hon.

    SvaraRadera