lördag 15 januari 2011

Skottning och övertäckning

Det kan uppfattas som lite mycket neggo här på byggbloggen just nu, men det är för att den här husbyggarupplevelsen är i huvudsak negativ i detta skede, åtminstone på detaljnivå. Som kontrast kan man nämna en del trevligheter såsom den duvhök som gjorde en fly-by över min grund när jag arbetade idag, eller alla trevliga och tillmötesgående människor som bor i området och som kommer bli våra grannar om några veckor. Men som sagt, just nu känns det som att trevligheterna kommer att ta övertaget efter vi har flyttat.

När Roland Lundgren började med min grund frågade jag om man inte täckte över den, men det gjorde man tydligen inte. Men vad händer om det snöar innan huset monteras, frågade jag och då sa han att det skottar dom.

När jag träffade vår SMV-byggledare på tomten häromdagen frågade han om det ingick vintertäckning i mitt grundkontrakt. När jag berättade vad Roland hade svarat på den frågan så skrattade han bara.

Se där, ännu ett glädjeämne för en byggherre.

Så idag har jag skottat och täckt för i natt skall det bli tö och imorgon skall det regna. Efter 1000:- i material, 4 timmars hårt arbete och en missat julgransplundring med resten av familjen på dagis så såg det ut så här:



Hoppas det håller. Pallen har jag fått av LM Eriksson som bygger två hus på vår lilla Ängsväg, varav ett är till salu förövrigt. Vi har barn i samma klass och det var han som rådde mig att påla.
Pallen skall jag använda som golv till det garagetält som jag köpt på K-Rauta och som skall få agera provisoriskt förråd och mellanlagringsplats för stora saker - grillar, cyklar, utemöbler - innan flytten.

Nu är jag lite trött i kroppen och skall ägna en timme åt ett verkligt glädjeämne, min Fender Telecaster:


Sov gott.

1 kommentar:

  1. Hej hej!
    Jaa visst är de roligt att de kommer någon fler ljungbyhusblogg =)
    Jag har kikat in på din blogg men inte "erkänt" de än ;) Super bra för då kan vi tjuvkika på ert och längta ännu mer tills vårat kommer!

    Vi älskar läget där vi ska bo, de är riktigt på landet men ändå inte ens en mil till centrum! Verkligen vårat drömställe!
    I klövsjö brukar vi hålla till då min sambos bror bo där =)

    Vad trist ni stött på några "puckon" Hoppas de inte blir värre för er!

    Vi har sån tur att min sambo kör grävare och jobbar med människor och företag som kan göra de mesta åt oss! Så de känns skönt, vi vet vilka de är och vet att dom gör bra jobb! Men oron sitter ändå där inne någonstans, Speciellt när man kollar på byggfällan!

    Lycka till med ert hus! Kommer kika in masssor =) MVH/Desirée

    SvaraRadera