fredag 4 mars 2011

Isolerad gavel och påsalning

Efter dag två (2 man i 10 timmar) smög jag upp på övervåningen för att se vad som gjorts. Jag tyckte mig ha hört att de slutat såga masonit under dagen så jag tänkte att luftspaltandet var klart. Det tog en stund innan jag såg att östra gavel var både påsalad (så heter det va?) och isolerad. Det går undan här.

Jag tror att vi kör med något tunnare isolering i gavlarna än vad SMV rekommenderar, vilket är praxis efter vad jag läst på bloggar. Jag skall kontrollmäta för säkerhets skull.  

Även påsalningen av reglarna i snedtaket var påbörjad:

Det ger 240 mm isolering i taket.

Vi kommer att isolera "ända ut" vilket innebär att det blir varm kattvind. Därmed kommer all kabel och rör att ligga i isolerat utrymme och i får möjlighet till förråd eller öppna hyllor om vi inte bygger sidovägg. Däremot isolerar vi inte ända upp till nock vilket innebär att det blir en kall vind. Vi skall ha en inspektionslucka med stege men vi har inte valt var vi skall placera den ännu.

Är det någon som har spelat SimCity? Det är ett anrikt simuleringsspel där man spelar en kombination av Gud och Stadsarkitekt och försöker uppmuntra till inflyttning och arbete hos sina Simmar genom att planera staden väl och tillhandahålla samhällstjänster och tillgång till jobb, bostäder osv. När jag gick ut med hunden igår och tittade upp på vår lilla vägstump så slog det mig att den är precis som ett avsnitt av en SimCity-stad. Någon har ritat ut en gatstump och planerat bostäder vid dess sida. El och vatten ansluts och om det finns brandstation, polis, sjukvård, skola och arbete på vissa avstånd så ploppar husen upp och Simmarna börjar köra med sina bilar. Och det är precis vad som händer på lilla Enlunda Ängsväg:

Här ser man hur en Fiskarhedenvilla växer upp hitom vårt hus (man skymtar vårt svarta tak bakom regelverket) och hur den familj som just flyttade in längst ner på gatan kör sin bil.

Tänk att man bara är en liten Sim...

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag har under några dagar följt din blogg och vill säga grattis till ett bra husköp :) Jag är själv en relativt ny husägare till en villa Kalmar från SMV. Vi håller också för fullt på att snickra på övervåningen för att kunna isolera inom kort. Jag blev glad när jag såg att du dokumenterar hela förloppet, mycket passande så vi kan se om vi gör och tänker rätt :)

    Dock har vi ett litet problem som jag undrar om du kan hjälpa oss med.
    Vi ska liksom ni isolera ut till takfoten, dvs en isolerad kattvind. Hur har ni gjort med ventilationsrören som går ut genom yttertaket? Om man skär hål i plasten för att få igenom dessa bryter man ju fuktspärren...

    Tack på förhand!
    // Jenny

    SvaraRadera