tisdag 1 februari 2011

Inbrott

Vi har ett litet förråd på radhusets innergård. Dörren vaktas av ett så kallat AD-lås har jag fått lära mig idag, det är någon svensk klassiker för ladugårdsdörrar och sånt. I kväll packade låset ihop så att det inte gick att öppna från utsidan, och eftersom vi knappast kan lämna förrådet fullt med saker när vi flyttar ut nästa vecka så var det bara att forcera dörren för att komma åt handtaget på insidan. Som tur var hade jag både verktygslåda och borrmaskin på utsidan.

Det här var precis vad jag behövde - ett litet hantverksprojekt för att byta lås och sätta upp ny lite ny råspont och fjällpanel. Och ett AD-lås kostar bara 800 spänn på Färingsö Trä. Som tur var finns de på Jula för 450:- men det är fortfarande en kostnad vi kunde varit utan just nu.

Nåja, det gick ändå rätt fort, och jag var lättad över att de där gamla låsen fortfarande tillverkas. Hade varit stökigt att behöva integrera en helt ny typ av lås i befintlig dörrkonstruktion.

1 kommentar:

  1. Men vilken otur! Hoppas de löser sig och att ni kommer billigare undan!

    SvaraRadera