tisdag 1 februari 2011

Tegelkakel?

Sedan början av det här projektet har jag ihärdigt framfört behovet av att sätta upp tegelkakel i köket. I alla bra filmer från 80-talet som jag växte upp med (Saint Elmo's Fire kan få stå som samlande ikon) bodde ungdomarna i så kallade warehouse apartments med barlagda tegelväggar. Jag tror att det kan vara anledningen till att många män i min ålder har en dröm om tegelväggar i sina bostäder, en dröm som dock ofta får stå tillbaks för andra krafter i familjen (fruar) samt generella trender (mode). Men jag har faktiskt fått gehör för en diskret tegelvägg uvanför köksbänken. Vit inredning, ekgolv och ekskiva, rostfri fläktkåpa och tegel. Mums som Maria M skulle ha sagt.

Men nu börjar jag vackla. Vi hade tittat ut något sånt här:

Det är lite dyrt eftersom det inte är K-Rautas gipstegel, men det krävs å andra sidan bara 2,5 kvadrat eller så. Hittade till och med en kakelfirma i Bromma som sågade skivor av begagnat tegel. Detta innebar att man inte riktigt kunde veta vilken nyans man skulle få, och att det gick på 2.500:- per kvadratmeter.

Men tegel sägs vara svårt att hålla rent, och i söndags hittade vi andra, tegelliknande alternativ på Bauhaus som skulle kunna ge en tegelfasadliknande känsla, typ dom här:

Så nu vet jag inte riktigt längre. Det kanske är snyggare med ett mörkare, nästan svart kakel om man har vitt och ek i övrigt? Anna påstår att MoccaMastern och Gaggian skulle göra sig bra mot mörkt, och det låter rätt. Men skall man verkligen överge pojkdrömmen så här på sluttampen? Tillfället kommer antagligen inte tillbaka...

3 kommentarer:

  1. Det är inte lätt att hålla rent. Föreställ dig att du tappar krossade tomater på bänken och det skvätter på din fina "torra" tegelvägg...det går inte bort. Blankt och lätt att torka av.
    Gör en tegelvägg bakom ev kamin i v-rum istället.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Har hittat hit genom vibyggerhus. För ett (par?) år sedan letade jag efter klinker som liknade tegel och tyckte jag hittade ett perfekt här på Kakeldesign i Uppsala (såg att de nu öppnat butik i Sollentuna också). Googla på Petraia rosso så är det första träffen och golvet i fiskbensmönster (stl 12,5 x 25 cm). Det här är glaserat så inga problem med att hålla rent. Pris jag fick då var 425 kr/kvm. Kan kanske vara värt att kolla upp?
    Lycka till med allt! / Cecilia

    SvaraRadera
  3. Anonym 1: En del av idén var att komplettera med kakel bakom kaminen, vilket skulle hänga ihop bra med väggen i köket.

    Anonym 2: Tack för tipset. Skall genast kollas upp. Jag spenderar dessutom mycket tid i Uppsala.

    SvaraRadera